Gästbloggning av Martina på retardriders.blogg.se

Publicerat 2012-07-2210:00:00, i kategori Allmänt


Hej! Kul att få gästblogga på Alice blogg :) 

Mitt namn är Martina Aurén och vissa av er kanske vet att jag bloggar på RetardRiders.blogg.se. Jag driver den bloggen tillsammans med Maja, den stiger ständigt mot toppen. Jag äger för tillfället sju hästar tillsammans med mamma, men bloggar mest om mina två stora- Zeo & Kortez. Kortez importerade jag från Polen i maj detta året, enbart för att sälja honom vidare. Tänkte tjäna lite pengar och ha honom lite som ett "projekt", så som många faktiskt gör idag. Däremot så fäste jag mig nåt enormt så tänker faktiskt mot alla odds behålla honom! Gå gäna in och läs mer på vår blogg om min och Kortez resa, nu tänkte jag istället berätta lite om hur det är att importera en häst.

Att importera en häst ifrån ett annat land kan vara en risk. Jag har vågat chansa och har själv provat att importera. Det har sina för- och nackdelar men jag har bara fått hem fina hästar och är helnöjd!

Fördelar

  • Man kan hitta fina hästar för låga priser
  • Hästens värde ökar i Sverige
  • Du får mycket häst för pengarna
  • Det finns ett stort urval, olika försäljningsstall. Många har flera hundra hästar att välja emellan.
  • Hästarna är ofta väldigt trevliga, dem hålls hårt i andra länder om man jämför mot Sverige. På gott och ont såklart men i hanteringen är dem ofta lydiga och snälla.




Nackdelar
  • Man vet inte vad hästen har vart med om tidigare.
  • Du köper en häst på telefon, det är alltid en risk.
  • Många har inte möjlighet att åka utomlands och titta/prova hästen. VI gjorde inte det. Det är också en risk!
  • Hästhandlare kan luras så man får vara på sin vakt.
  • Du vet inte alls hur hästen är att rida och hantera, förutom det du sett på bild och film.
 
Som sagt, för- och nackdelar finns. Men jag gillar faktiskt importer och tycker att det är spännande att importera, är ju väldigt spontan i mig som person. Sen så är ju både Zeo & Kortez två fantastiska importhästar som jag verkligen är helnöjd med! Även Effan som mamma och jag importerade för två år sen har det gått super för i hennes nya hem. Sen är det klart att man kan bli lurad och man kan få problem. Men det kan faktiskt hända överallt. Det finns människor som kan luras i Sverige också, dock är det ju lättare att gå tillväga med problemen då. Många är ju skrämda av import-hästar och tror att alla försäljare utomlands är ute efter att lura en, men det stämmer faktiskt inte. Dock förstår jag er som är det, för när det händer att en importhäst är skadad/skadar sig så pratas det mer om det än när en svensk häst skadar sig. Man har ju något att skylla på lättare då.
 
 
Går det att försäkra en häst i utlandet innan den importeras?


Svar ja, det går! Man kan teckna vilken försäkring som helst. Ska du teckna en A1:a så krävs dock en vetrinärbesiktning och sen papper på att den är gjord. DÅ kan du göra en heltäckande A1:a, innan hästen ens är i Sverige. Man vill ju att den ska vara försäkrad innan hästen åker hem. Dock har vi en gång gjort misstaget att inte försäkra, vilket ledde till stor förlust..
Denna gången tecknade vi en varsin A2 försäkring. För den försäkringen så krävs inga papper, inte ens en bild på hästen eller liknande. Det enda som behövs är när hästen är född och vad den heter. Försäkringen täcker alla olycksfall som kan hända, om hästen måste tas bort. Vi gjorde även ett tillval och la på vetrinärvård på det, ifall dem skulle skada sig och behöver behandlas.
 
Undrar DU något om att importera en häst? Isåfall så kan jag svara på din fråga :)
 
// Martina, http://retardriders.blogg.se/
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0